Monday, May 26, 2014

Propaganda in filmul istoric romanesc

Calin Hentea este specialist in propaganda si a publicat pana acum peste zece volume dedicate acestui subiect. Cel mai recent, care se va lansa joia aceasta (29 mai), de la ora 18:00, la standul editurii Meteor Press din cadrul Salonului International de Carte Bookfest, este intitulat "Spectacolul propagandei" si include o sectiune foarte consistenta despre propaganda in cinematografie. Aici, un capitol care ii va atrage cu siguranta pe cititorii interesati de cinematografia autohtona este "Filmul istoric romanesc intre mistificare patriotica si nationalism-comunism". Autorul, mereu foarte bine documentat, nu se sfieste sa evidentieze niste aspecte, privind intruziunea propagandei in cinematografie, pe care unii istorici de film prefera sa le ascunda, ceea ce face lectura si mai interesanta. Aleg aici cateva citate semnificative. De exemplu, "potrivit memoriilor unor cineasti, insusi Nicolae Ceausescu ar fi comandat unele filme istorice precum 'Buzduganul cu trei peceti' al lui Constantin Vaeni (precedentul 'Mihai Viteazul' nefiind satisfacator din punct de vedere ideologic si politic), 'Mircea' (indicatia era sa corespunda 'Scrisorii a III-a' a lui Eminescu) sau 'Pentru patrie' de Sergiu Nicolaescu si Titus Popovici". In plus, "in anii '70 si '80, temele filmelor istorice au fost alese in conformitate cu planul de aniversari si comemorari elaborat de CC al PCR, astfel incat productia respectiva ('Stefan cel Mare', 'Cantemir', 'Pentru patrie', 'Burebista', 'Mircea') se inscria in suita de ceremonii, festivitati si actiuni organizate de aparatul de propaganda al partidului la scara nationala". Un exemplu relevant: "Stefan cel Mare - Vaslui 1475" (regie: Mircea Dragan, scenariu: Constantin Mitru, interpret principal: Gheorghe Cozorici) "a corespuns perfect dogmelor ideologice formulate in 'Programul partidului de faurire a societatii socialiste si inaintare a Romaniei spre comunism' si mai ales doctrinei ceausiste a 'razboiului intregului popor pentru apararea patriei', in conditiile dezvoltarii cultului personalitatii lui Ceausescu (conducatorul strans unit cu poporul, luptand intelept si curajos pentru independenta)". Alte mistificari ale adevarului istoric sunt identificate in cel mai scump film romanesc realizat vreodata, "Mihai Viteazul" de Sergiu Nicolaescu (pe unele dintre acestea le observase si Cristian Tudor Popescu), "Cantemir" sau "Burebista", ambele regizate de Gheorghe Vitanidis. In ceea ce priveste ultimul film amintit, "chiar si Sergiu Nicolaescu recunostea ca personajul Burebista era pus sa se exprime ca un absolvent al Academiei politice de partid 'Stefan Gheorghiu', scenaristul Mihnea Gheorghiu fiind rectorul acelei institutii".


No comments: