Melodrama, apărută în timp ce modernismul lua avânt în artă, ca răspuns la Revoluția Franceză, revoluția industrială și modernizarea, se concentrează asupra familiei și valorilor morale promovate de burghezie, în opoziție cu poveștile moralizatoare și divinitățile dinastice sau mitice, cum sunt cele ale tragediilor grecești apreciate de aristocrația elitistă. Inițial, melodrama reproduce, la nivelul celulei familiale, patriarhatul și capitalismul, conferind agentivitate precumpănitor personajelor masculine și militând pentru protecția proprietății private. Raportul de forțe dintre sexe se schimbă pe măsură ce femeile din clasa muncitoare intră și ele în uzine, în timp ce cele din clasa mijlocie se retrag de pe piața muncii și devin casnice. Melodramele cinematografice de până la Al Doilea Război Mondial (și, în unele cazuri izolate, inclusiv din anii 1950) reflectau polarizarea claselor sociale, ce a înlocuit ierarhia prestabilită.
Cum cinematograful
timpuriu se identifica cu consumerismul, necesitatea de a atrage și publicul
feminin, pe lângă cel masculin, a dus la dezvoltarea melodramei. În timp ce
bărbatul era reprezentat ca arbitru al justiției în afara spațiului casnic (de
exemplu, în westernuri), femeia era promovată ca arbitru al gustului la
domiciliu. Recunoașterea și extinderea genului (care, spre deosebire de alte
genuri, nu marginalizează femeia) se manifestă și în mizanscena filmelor, în
surplusul de obiecte și decorațiuni interioare.
În relație cu
schimbările sociale și ascensiunea modernizării, melodrama încearcă să
înțeleagă, pe de o parte, modernismul (cu al său subiect descentrat, victimă a
alienării provocate de capitalism și depersonalizarea tehnologică) și, pe de
altă parte, familia. Viața cotidiană a individului trebuie să fie învestită cu
semnificație și justificare. Ca produs cultural popular, melodrama ia noțiunea
de criză socială și o mediază într-un context privat, căminul familial. Astfel,
se reflectă aspirația burgheză către ordine socială, exprimată prin narațiuni
personale. Internalizarea socialului este urmată de externalizarea stărilor
psihice. Cum melodrama este concentrată asupra familiei, a conflictelor sale și
a problemelor asociate, precum datoria și dragostea, personajele adoptă în
principal roluri psihice, devenind mai degrabă coduri ce trebuie descifrate, în
detrimentul complexității psihologice. Acțiunea dramatică se desfășoară între
personaje și nu în interiorul lor.
Melodrama perpetuează
valorile tradiționale ale familiei, incluzând poziția subordonată a femeii. Totuși,
bărbatul este reprezentat și el în sfera domestică (specifică femeii), la
domiciliu, prin urmare într-un spațiu nu al producției, ci al reproducerii.
Căminul reprezintă, metonimic, un loc al confruntării ideologice dintre
producție și reproducere. Alienarea procesului de muncă a bărbatului este
strămutată în spațiul casnic, iar familia (în special femeia și copiii) ar
trebui să satisfacă nevoile pe care relațiile de producție capitaliste nu le
pot satisface, costul fiind reprimarea sexuală și sacrificiul femeii. Deoarece reproduce
familia și, în cadrul ei, deplasarea simțului alienării, melodrama face
vizibilă, sub forma tensiunilor familiale, exploatarea și oprimarea
experimentate diferit de membrii familiei, dar care trebuie să ajungă la un
deznodământ de compromis. Bărbatul, aflat în sfera femeii, devine mai puțin
viril și mai feminizat, ceea ce face melodrama mai atractivă pentru publicul
feminin. Spectatorii femei regăsesc cu plăcere contradicțiile ideologice revelate
pe ecran și mizanscenarea propriilor experiențe, în timp ce spectatorii bărbați
se delectează cu „rezolvarea” contradicțiilor respective.
Perspectiva feminină
proiectează adesea o fantezie care, în termenii patriarhatului, este
transgresivă și, ca atare, nu poate fi realizată. Ca atare, melodrama feminină
nu se încheie întotdeauna cu o rezoluție sau o reconciliere a contrariilor. Dar,
deși protagonista feminină nu câștigă în final, spectatoare se identifică cu și
este delectată de evoluția protagonistei pe parcursul narațiunii.
No comments:
Post a Comment